Propozycje zabaw dla dzieci

Szanowni Rodzice,

mając na uwadze obecną sytuację, chcemy Wam pomóc w organizacji czasu dla naszych wychowanków. Poniżej udostępniamy propozycje zabaw w jakie możecie się bawić ze swoimi pociechami.

Będziemy na bieżąco wstawiać nowe pomysły na zabawy.

 

1. Zobacz, co umiem!

Powiedz dziecku następujący wierszyk:

Umiem klaskać, klaskać, klaskać.

(klaszcz w dłonie)

Czy ty umiesz klaskać też?

(pomóż dziecku klaskać)

Umiem skakać, skakać, skakać.

(podskakuj w górę i dół)

Czy ty umiesz skakać też?

(pomóż dziecku skakać)

Umiem kręcić głową, nie, nie, nie.

(kręć głową)

Czy ty umiesz kręcić też?

(pomóż dziecku)

Umiem zgiąć kolana i usiąść powoli.

(usiądź na ziemi i pomóż dziecku zrobić to samo)

 

2. Zabawa z grzechotkami

Wykorzystujemy butelki po napojach, kefirze, maślance. Oklejamy kolorowym papierem i wypełnianiami różnorodnym materiałem takim jak: ryż, cukier, mak, soczewica, drobne kamyki, łupiny po orzechach itp. Kolorowe butelki są ciekawym instrumentem.

Można wykorzystać wiersz:

Tę muzykę dookoła, każdy chyba zna.

To butelki tworzą dźwięki już orkiestra gra.

Stuk-stuk, puk-puk. Pac-pac, bum-bum.

Klap-klap, bach-bach. Szur-szur, trach-trach.


3. Samo rosnący balon!

Do butelki wlewamy szklankę octu. Następnie do balonu wsypujemy 2 łyżki sody. Powoli zakładamy balon na szyjkę butelki i przechylamy tak, żeby soda dotarła do octu. Powstaje reakcja chemiczna, dzięki której balon sam rośnie.

 

4. Ciesz nienewtonowska

W misce mieszamy pół szklanki wody, szklankę mąki ziemniaczanej, opcjonalnie barwnik (jeśli nie posiadamy barwnika, a chcemy uzyskać kolorową masę, możemy zamoczyć w wodzie bibułę, jednak element ten nie jest konieczny, bez kolorowego barwnika eksperyment także się powiedzie). Po wymieszaniu można badać konsystencję. Gdy się ją zgniata w dotyku przypomina plastelinę, ale już po chwili bez problemów spływa nam z  rąk.

 

5. Kucnij jak żabka

Do zabawy potrzebujemy trochę miejsca i sprzęt do puszczania muzyki. Na wyznaczonej przestrzeni dziecko biega, skacze, tańczy. Dorosły odtwarza utwór muzyczny, w rytm którego dziecko się porusza. W pewnym momencie przerywa piosenkę, by powstała cisza. Prosimy dziecko, by w przerwie kucnęło jak żabka i wytrzymało tak chwilę, poczekało na dalszy ciąg melodii.

 

6. Urodzinowy torcik

Powiedz wierszyk, wykonując gesty

Robimy urodzinowy torcik.

Mieszamy ciasto, mieszamy (udawaj, że mieszasz ciasto)

I do pieca wkładamy (otwórz drzwi do piekarnika i „włóż” ciasto do środka)

Otwieramy drzwiczki pieca (otwórz drzwi)

Torcik wyciągamy („trzymaj” w rękach tort”)

Mmmm, jak smacznie pachnie, gościom go podamy

A teraz czas na „Sto lat”. Po odśpiewaniu piosenki udawajcie, że kroicie tort i jecie go.


7. Spacerek

Puszczamy dziecku muzykę i przekazujemy polecenia: “zbieramy grzyby”- maluch udaje, że podnosi coś z podłogi; “gonimy motyle”- podbiega i łapie niewidoczne motylki; “zrywamy szyszki”- podskakuje i symuluje obrywanie z gałęzi szyszek. Polecenia można wypowiadać w koło oraz zmieniać ich kolejność dla urozmaicenia zabawy.

 

8. Robimy pizzę

Wdrażanie dzieci w prace kuchenne (wspólne gotowanie). Dzieci razem z rodzicami robią spód do pizzy lub układają na gotowych już spodach przygotowane wcześniej produkty ( ser, szynka, pomidor itp.) Zachęcamy dzieci do kreatywnego układania produktów i tworzenia z nich np. śmiesznych twarzy.

 

9. Siejemy rzeżuchę

Potrzebujemy nasiona rzeżuchy, trochę waty, wodę i podstawkę pod doniczkę ( kubek po jogurcie). Wkładamy watę na dno podstawki. Całość zalewamy wodą tak, by woda się nie wylewała, zaś wata była odpowiednio nasączona.  Na wilgotną powierzchnię z watowego dna rozsypujemy nasiona rzeżuchy. “Doniczkę najlepiej położyć na parapecie, by codziennie podziwiać zachodzące zmiany- jak pęcznieją i kiełkują nasiona, jak rosną i zaczynają pojawiać się pierwsze listki.

 

10. Poszukiwacze gwiazd

Rodzic razem z dzieckiem przygotowuje z papieru żółte gwiazdki, po czym chowa je w różnych miejscach w domu/na podwórku. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wszystkich gwiazd, które następnie przykleja na granatową/niebieską kartkę. Zabawa rozwija spostrzegawczość.


11. Pędzimy pociągiem

Chwyć dziecko w pasie i udawajcie pociąg

Pociąg sapie, tchu nabiera, tchu nabiera (stójcie w miejscu i uginajcie lekko kolana)

Rusza wolno (idźcie wolnym krokiem)

Pędzie teraz, pędzi teraz (przyspieszajcie kroku)

Hej, jedziemy w świat daleki, poprzez góry, poprzez rzeki.

Pędzi pociąg, ile tchu, na bok, z drogi, ufufu, ufufu.

Pociąg dudni (tupcie nogami w podłogę)

Pociąg brzęczy (wołajcie „dzyń, dzyń, dzyń!”

Teraz stanął (przystańcie)

Czy się zmęczył? Czy się zmęczył?

Hej, jedziemy w kraj daleki, poprzez góry, poprzez rzeki.

Pędzi pociąg ile tchu. Na bok, z drogi, ufufu, ufufu.

 

12. Odgrywanie sytuacji na obrazku

Poszukaj w książkach lub kolorowych czasopismach obrazków ludzi wykonujących różne czynności, np. rzucanie piłki, kąpanie się itp. Wybierz obrazek i pokaż dziecku, jak odegrać przedstawioną na nim sytuację. Poproś, aby dziecko spróbowało cię naśladować .


13. Bawimy się w kręgle

Ustaw w przestronnym miejscu pięć lub sześć plastikowych butelek. Usuń wszystkie przedmioty, które mogą przeszkadzać w zabawie. Daj dziecku piłkę i pokaż, jak ma się nią posłużyć, aby potoczyła się po podłodze i przewróciła butelki.

 

14. Portret w kapeluszu

Na dużej kartce narysuj kapelusz. Następnie razem z dzieckiem poszukaj w kolorowym czasopiśmie wyraźnego zdjęcia głowy, wąsów, brody, oczu itp. Wytnij wszystko i zachęć dziecko, żeby z tych elementów skomponowało portret według własnego pomysłu, dopasowując je do kapelusza.


15. Rolkowe korale

Przecinamy rolki po papierze na pół. Następnie wspólnie z dzieckiem ozdabiamy je farbami, piskami, naklejkami. Nawlekamy rolki na kolorową wstążkę. Wychodzą nam piękne korale.

16. Co jest w woreczku?

Dziecko wkłada swoje ulubione zabawki do worka. Następnie zamyka oczy i zanurza rękę w worku. Za pomocą zmysłu dotyku ma poczuć zabawkę i zgadnąć o jaką chodzi. Po wyciągnięciu zabawki można porozmawiać z dzieckiem o jej kolorze, wielkości, strukturze.

17. Gniotki

Wsypujemy do balona mąkę, zawiązujemy dobrze. Powstaje tzw. gniotek, czyli kuleczka zmieniająca swoje kształty pod wpływem dotyku. Warto ją trochę ożywić np. dorysowując oczy, usta, nos i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.